Week 2 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Februari 2016 | Namibië, Swakopmund

Hoi iedereen! Week 2 is gewoon alweer voorbij, ik dacht het niet te zeggen, maar dat gaat toch best snel. Weer even een update van mijn week :)


Maandag
maandag hadden we een afspraak met een van de docenten van de Namib High School, Marianina. Ze geeft IPA (Integrated Performing Arts) en daarnaast ook nog Engels en Aardrijkskunde. Wij zouden de IPA lessen gaan overnemen. Ze legde het schoolsysteem uit (heel ingewikkeld), de thema’s die ze gebruikten, hoeveel leerlingen er in de klas zaten en nog wat dingen over de school zelf. Ik ben er na een week observeren wel ongeveer achter hoe het werkt. Ze hebben periodes van 7 dagen, dus van maandag t/m vrijdag en dan nog de volgende maandag en dinsdag is 1 periode. Daarna begint het weer opnieuw. Elke dag is dus ook anders voor de leerlingen, en het rooster is ook elke dag anders. Ook hebben ze soms 45 minuten les, soms 35 minuten en soms 30 minuten. De leerlingen die IPA gekozen hebben, krijgen elke dag les. Dat is wel even een verschil met de Ckv lessen die ik kreeg, 1 tot 2 keer in de week!

Marianina gaf ons een rondleiding door de school. Een mooi, groot en koloniaal gebouw, het was ooit een Duitse middelbare school die rond 1900 werd opgericht. Alles ziet er nog steeds best ouderwets uit, de stoelen en de tafels; het schoolbord waar ze nog met krijt op schrijven; de trappen en de gangen. Ook dragen de leerlingen een schooluniform, een blauwe jas, een blauwe trui met daaronder een witte blouse en een grijze stropdas. Ook hebben ze een grijze broek of rok en daaronder zwarte, nette schoenen. De meisjes moeten hun haren vast maken.

De school zelf is gratis voor elke leerling. Maar daardoor is er geen geld voor nieuwe stoelen of tafels, goede beamers en computers. Ze hebben wel een computer lokaal voor de docenten en een bibliotheek voor de leerlingen. Omdat de leerlingen uit de meest uiteenlopende gezinnen en omgevingen komen, krijgen ze zo min mogelijk huiswerk mee. Het kan namelijk al gauw voorkomen dat een leerling in een hele arme wijk woont waar ze direct voor hun broertjes of zusjes moeten zorgen, of op het land moeten werken. En dan hebben ze niet eens de beschikking over een computer of boeken. Er zitten ook leerlingen tussen die uit super rijke Duitse gezinnen komen. Maar door de schooluniformen zie je dit verschil gelukkig niet.

We spraken met Marianina af dat we de hele week zouden gaan observeren, we mochten ook andere lessen volgen zoals Afrikaans, Art en Engels.

Die avond zijn we weer naar de Dance Factory gegaan en hebben daar lessen bekeken en ballet mee gedaan. Lekker zonder pakje en schoentjes (not), want de koffers waren er natuurlijk nog steeds niet. Het was echt super chill om weer een dansles te mogen doen, wat beweging kan geen kwaad voor mijn hyperactieve lichaam die nooit stil kan zitten.


Dinsdag
TUUT TUUT TUUT TUUT…. Waaaat…. Waar ben ik…. Hoe laat is het!!!!! De wekker ging om 6.15, want vandaag begon onze dag bij de Namib High. De lessen starten hier al om 7.20 en zijn klaar om 13.20. Oh my god, zo vroeg. Dit doen ze om de grootste hitte te vermijden. De school is op loopafstand dus we liepen er heen.

Daar binnengekomen liepen we door naar de binnenplaats, en wat ik daar zag vond ik echt te grappig. Alle leerlingen stonden in rijtjes achter elkaar en het schoolhoofd stond ze op een mini podium toe te spreken. Dit doen ze elke dag, dan krijgen ze mededelingen, moeten ze bidden en hebben sommige leerlingen van een leerlingenraad ook nog iets te zeggen. En toen werden wij ook naar voren geroepen en werden we voorgesteld, how awkward. 2 witte, blonde meisjes waarvan iedereen gelijk kon zien dat we hier niet vandaan kwamen haha!

Die dag hebben we de lessen Art gevolgd, English en IPA. Grade 9 (2e jaars) krijgt het thema Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en Grade 10 (3e jaars) krijgt het thema Phantom of the Opera. Hier gaan wij dan mee verder in de theorie lessen en gaan we ze ook dansles geven, waar we werken aan een eindpresentatie. Dit wordt waarschijnlijk op 17 maart gedaan, op de Stay Awake. Dit is een dag/avond/nacht waarop alle leerlingen op school blijven slapen en klusjes doen, zoals de muren verven, de tafels schuren enz. Alle docenten blijven dan ook de hele nacht. De week erna is het paasvakantie hier.

De leerlingen zijn allemaal heel aardig, maar vooral enorm nieuwsgierig. Danee had zwart met witte Adidas sneakers aan en ie-de-reen keek naar haar schoenen! Het was alsof ze puur goud aan haar schoenen hadden. Ook heb je leerlingen die naar ons toe komen in de pauze en allemaal dingen gaan vragen. Of we een dansmove kunnen voordoen, waar we vandaan komen, of we hun kunnen helpen. Ook noemen ze ons Miss en zeggen ze altijd hallo.

Die avond heb ik de les Jazz bekeken, die ga ik vanaf volgende week geven. Ook waren er weer ballet en contemporary lessen waar we hebben gekeken. En Danee haar koffer was er eindelijk! Maar de mijne niet! Ze hadden geen flauw idee waar die was en daar kon ik het mee doen. Ik was echt super kwaad en ik moest maar weer wachten op een telefoontje als ze hem hadden gevonden. Gelukkig belde Carmen en de moeder van Carmen heel vaak naar het vliegveld om te vragen of ze ermee bezig waren.


Woensdag, donderdag, vrijdag
Elke dag begonnen we om 7.20 bij de Namib High (nee, ik kan nog steeds niet aan de tijd wennen. Normaal sta ik pas op om half 8). We hebben een les Afrikaans gevolgd en dat was echt niet normaal moeilijk. Iedereen zegt: oh jullie komen uit Nederland, dan is Afrikaans echt heel makkelijk voor jullie. Eh nou nee! Ik heb een Afrikaans tijdschrift gekocht, en ik kon het tot mijn verbazing heel makkelijk lezen. Maar zodra er iemand Afrikaans spreekt, snap ik er geen bal meer van. Het klinkt zo maf haha! Weet je hoe ik het vind klinken? Alsof een Indische oudtante van Richard tegen me praat, haha ja echt! Het heeft ook wel weer iets Scandinavisch en Duits, maar als je het leest is het echt oud-Nederlands. Ze schrijven bijvoorbeeld veel woorden met een Y in plaats van een IJ, zoals ontbyt en gasvryheid (gastvrijheid). Ik zal een paar zinnen hieronder zetten, en dan kunnen jullie kijken of je er iets van kan maken.

- Gee ’n eenvoudige uitrusting ’n bietjie houding met besondere skoene met detail of sterk kleur
- Sonbrille met interessante rame en kleure skep ’n vars gevoel
- Jy is net so oud soos jy voel
- Die voordele van fietsry: jy word fiks terwyl jy brandstof bespaar en die natuurskoon geniet
- Ontbyt in die bed is een van die lekkerste bederfies op aarde. En moenie jou te veel oor die krummels in die bed bekommer nie!
- Moenie eens daaraan dink om rotse in die kloof af te gooi nie
- Alle blomme is beskerm, geen pluk

Als je er niet uitkomt, stuur me een berichtje!

Op de Namib High wordt er ook super veel gedaan aan sport en het wedstrijdgevoel. Zo hebben ze 3 sportteams: the Sharks, the Eagles en the Cheetahs. Ook hebben ze een cheerleader team (die ons al om hulp hebben gevraagd) en hebben ze volgende week een sportdag. Wij zijn al ingezet bij de Sharks en hebben een hele inwijding met maar liefst 10 liedjes gekregen. Ook hebben ze op school een aula met een podium, waar speaches worden gehouden en waar we onze danslessen gaan geven.

Woensdag heb ik ook weer 2 lessen hiphop gegeven aan mega enthousiaste kiddo’s en heb ik een les jazz gekeken van de oudste leerlingen.

En vrijdag.. ja vrijdag.. kwam eindelijk mijn koffer!! Het was liefde op het tweede gezicht en ik heb hem dood geknuffeld. En net op tijd, want dat weekend zouden we ergens heen gaan. Ohja, de kaas was nog goed.


Het weekend
Carmen vertelde ons dat ze dit weekend graag naar het binnenland wilde, naar een farm die van een vriendin van haar is. Deze farm was ooit van haar ouders geweest en ze hebben dat over gekocht. Hierop hebben ze lodges (kleine huisjes) waar ze dan toeristen in laten verblijven. Vrijdagmiddag om 15.00 vertrokken we, de ouders van Carmen gingen ook mee en de 2 hondjes ook.

Het was ongeveer anderhalf uur rijden en onderweg zagen we al allerlei beesten waar mijn mond van openviel. Zebra’s, struisvogels en springbokken, gewoon midden in de natuur! Er was maar 1 weg en op een gegeven moment ging de weg van asfalt over naar een zandweg met heel veel heuvels. De natuur veranderde een beetje van woestijn naar zanderig met bosjes en hier en daar een boom. Ook zagen we enorme bergen. Er was dat jaar maar 100 ml regen gevallen, wat dus bijna niks is. Daardoor was de omgeving heel droog gebleven terwijl we eigenlijk gras hadden moeten zien en bomen die groen waren.

We kwamen aan bij het hek van de farm, wat de Kobo Kobo Vallei heet (vernoemd naar de roofvogel). Ik dacht dat we er al waren maar vergiste me flink haha! Het gebied besloeg 8000 hectare en we moesten nog een wild zand en stenen pad afleggen. Als je het programma ‘De gevaarlijkste wegen van de wereld’ ooit hebt gezien, nou op zoiets reden wij ook. Gelukkig zaten we in een goede auto dus het was best wel vet. We reden door de bergen naar een heuvel, waar de lodges op gebouwd waren. Ik liep de trap op en zag het geweldige uitzicht wat we hadden! Het deed me echt denken aan de Lion King! Er was ook een zwembad, woehoe super fijn! Het was op die plek namelijk echt heet, 35 graden. Heel wat anders dan Swakopmund nu, 21 graden. Er waren verschillende huisjes en Danee en ik kregen de onze toegewezen. De wc was echt te grappig, gewoon buiten met een deur waar een hartje in uit was gesneden. Ohja, en onze douche was buiten. BUITEN! Wel met een soort muurtje ervoor maar je kon zeker van het uitzicht genieten terwijl je je stond in te zepen.

Die avond hebben we vlees gegeten van de barbecue. Als je mij kent, weet je dat ik niet heel erg van vlees houdt en meer van vis. Maar dit vlees was echt zooooo lekker! We hadden lamsvlees (serieus gegeten), rundvlees aan een stokje (ze noemden het kebab) en een lange worst. We hadden er sla bij en knoflook broodjes, ook van de barbecue, gruwelijk lekker.

Het wordt daar heel snel donker, zo snel zelfs dat Danee en ik het lichtje van een vliegtuig zagen, maar het bleek gewoon een ster te zijn. De aarde draaide zo snel dat het echt leek alsof die ster een vliegtuig was. Later zag ik dat die ster Mars was, super fel oranje, echt zo mooi! De maan scheen heel fel en daardoor hadden we een mooi uitzicht op de vallei. Er was aan de rand van de heuvel een lange tafel geplaatst met stoelen erachter. Zo konden we mooi kijken op de vallei. Beneden stond een waterput, met een lichtje die op zonne-energie werkte en ‘s avonds aanging. En zo heb ik mijn eerst koedoe, gemsbok, springbok en zebra gezien. Eerst kwam er eentje bij de waterput, daarna 3 en op een gegeven moment stonden daar 14 gemsbokken om de put heen water te drinken. Wow dat was zo bijzonder! We hadden ook verrekijkers dus konden we de beesten goed bekijken. We hoopten ook allemaal heel erg op een luipaard, maar die hebben we helaas niet gezien.

De volgende dag was het weer stikheet en ik ben gelijk in m’n bikini gesprongen. Er was echt een super mooi zwembad, helemaal gemaakt naar de omgeving. Het was wel erg koud maar heb er toch 2 keer in gezwommen. Verder die dag zijn we nog een stukje de omgeving gaan verkennen met de auto en hebben we sporen gezien van een luipaard. Ook zagen we een dode baby bok in een boom hangen. Het schijnt dus dat luipaarden hun prooi in een boom hangen, omdat andere dieren daar dan niet bij kunnen. Maar, nog steeds geen luipaard gezien helaas.

Het is zo super relaxed om gewoon te niksen, lekker op een handdoekje liggen, zwemmen, naar dieren kijken. Mensen die mij goed kennen weten dat ik extreem snel afgeleid ben en me snel verveel. Vroeger als kind kon ik mezelf echt goed vermaken en kon ik ook uren naar een muur lopen staren. Tegenwoordig kan ik dit echt niet meer, maar dit weekend heb ik me echt vermaakt met naar de natuur kijken en gewoon staren en dromen.

Die avond weer lekkere vleesjes van de skottelbraai; ribbetjes, gemsbokvlees (zooo mals!) een maiskolf en kleine aardappeltjes. Echt een feest! ’s Avonds weer op de uitkijkplek gezeten en dieren bekeken bij de waterput. Er waren trouwens ook hele mooie vogels te zien! (Eileen, nu moet je opletten) ik heb vogels gezien met een roze rug en een witte buik. Groene vogels met felblauwe vleugels en een oranje/gele bek, volgens mij waren het dwergpapegaaien. Bruine musjes met rode strepen over hun kop. En vlinders in alle kleuren die je je maar kan bedenken. Ook zagen we een soort mega cavia’s die op de rotsen leefden. Ook waren er zwaar irritante insecten die bekant in je oor wilden kruipen maar die nemen we maar op de koop toe haha.

De volgende dag zijn we rond half 12 ’s ochtends weer vertrokken. Het was super heet maar zodra we de mist van Swakopmund weer zagen daalde de temperatuur weer zo’n 10 graden haha. Maar nog steeds heerlijk!

Morgen begin ik met de dansles voor Grade 9 op de Namib High, oeeeh spannend! Dinsdag begint Danee met Grade 10. Ik heb er zin in!

Bekijk ook de foto’s en volgende week volgt er weer een blog!


Baie Dankie en totsiens!

  • 21 Februari 2016 - 18:51

    Leana:

    Grote cavia is dat toevallig een capibara geweest? (Als ik het goed schrijf btw)

    En ik wordt kei jaloers zo. Nie normaal.
    Gelukkig heb je je koffer weer kun je weer volop genieten en focussen op de lessen

  • 22 Februari 2016 - 14:07

    Maaike Verstralen:

    Ja het lijkt er inderdaad wel op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Namibia

3 maanden lang zullen Danee en ik afstuderen in Swakopmund, Namibië. Hier lees je alles wat we meemaken!

Recente Reisverslagen:

13 April 2016

Week 10

27 Maart 2016

Week 7

12 Maart 2016

Week 5

05 Maart 2016

Week 4

29 Februari 2016

Week 3
Maaike

Alles over mijn reis naar Namibië!

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 2722

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 05 Mei 2016

Namibia

Landen bezocht: