Week 10 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

13 April 2016 | Namibië, Swakopmund

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven! Sorry guys!
Ik zal jullie een update geven!


Het is alweer 2 weken geleden dat we terug kwamen uit Kaapstad.

Toen ik terug kwam, was het de laatste dag voor de ouders van Danee voordat ze weer weggingen. We zijn toen dinsdag avond gaan braaien (bbqen) bij Carmen en Johann thuis en dat was mega gezellig. Het vlees is hier ook duizend keer lekkerder als in Nederland, sorry no sorry!
De volgende dag vertrokken ze naar Windhoek en hebben we ze uitgezwaaid.

De dagen erna hebben we niet veel boeiends gedaan, ik ben vooral bezig geweest met huiswerken maken en bijwerken. Ja dat moet ook gebeuren, helas peanutbutter. (dat was echt een slechte grap)

Op vrijdag 1 april was mijn mammie jarig en ik vond het echt stom om dat te moeten missen. Gelukkig gaan we samen high tea’en als ik terug ben! Yay!

De week daarna zijn we vaart gaan zetten achter ons afstudeerproject. We zijn weer terug gegaan naar de kindergarten Rejoice in Mondesa, de betere wijk in de township maar nog niet geweldig. Daar hebben we de ochtend geobserveerd. Ze hebben aan de muur een dag planning hangen maar volgens mij houden ze zich daar niet echt aan.

Wat wij hebben gezien is de ellendig lange lunchpauze, het buitenspelen (op een klein stuk grond) en nog een mini stukje voorlezen. Dat hield in: de ‘juf’ had een boekje met plaatjes en woorden erin zoals fruitsoorten, voertuigen, kledingstukken enz. Dit liet ze dan zien en de kinderen moesten dan opnoemen wat het was. Maar eigenlijk wisten de kinderen niet wat het was en zeiden ze alleen maar na wat de juf zei.

Daarna was het slaaptijd en gingen de kinderen (30 stuks) op 3 matrassen liggen, allemaal op elkaar geplet. Slaap lekker. In die tijd hadden ook de ouders de kans om hun kinderen op te halen. Maar de juf vertelde dat de meeste ouders niet eerder kwamen dan 18.00 uur, of zelfs nog later. Dus dan zat zij met die kinderen opgescheept.

De dag erna zijn we naar een Duitse kindergarten gegaan die vlak bij ons was. Dit was echt een verschil van dag en nacht! De school was veel groter en had voor elk klasje een apart lokaal. Ook hadden ze er een meisjes speelkamer (roze, knuffels, barbiekasteel e.d.), een jongens speelkamer (blauw, tapijt met wegen erop, die zijn zo leuk! En veel autootjes) en een rustkamer met een bank, boeken en cd’s.

Er zaten per klas rond de 6 kinderen dus dat was best klein. Ze hadden hierdoor ook alle aandacht voor de kinderen. Er waren 4 gekwalificeerde docenten, 1 student en een meisje met het syndroom van down die ook heel erg goed meehielp bij de klassen (ze heet ook Maaike, volgens mij heet iedereen hier Maaike).

Buiten waren meerdere speelplekken, met een groot grasveld en speeltoestellen. Het deed me erg denken aan de kleuterklassen in Nederland en het maakte me blij dit te zien.

Elke ochtend moet 1 van de kinderen bordjes met de woorden (heute ist montag, es ist warm und sonnig, of een andere dag en andere weeromstandigheid) in de goede volgorde zetten. Hierdoor leren ze zonder de woorden te kennen een beetje te lezen. Ze herkennen de vorm en daardoor weten ze de goede volgorde. Terwijl ze pas 4 zijn! Ook moeten ze met een gekleurde wasknijper de goede dag aanwijzen.

Ze hebben liedjes over de maanden, over de dagen, over de werelddelen, landen en steden. Ze waren bezig met het maken van een wereldbol, het kleuren van hun eigen huis, stad en land. Ook maakten ze hun eigen paspoort.
Er waren zoveel creatieve dingen te zien, echt super! Ze kregen veel tijd om dingen zelf te maken en de juf stuurde daarin.

Later in de ochtend hadden ze muziekles met religieuze liedjes. De kinderen gingen helemaal uit hun dak, ze mochten draaien, springen, stampen, alles wat een kind leuk vind.

Ook konden de meeste kinderen naast Duits, Engels en Afrikaans praten. Ik vind het zo enorm goed dat ze hier meertalig worden opgevoed! Dat zat echt ten voordele zijn als ze later groot zijn (Richard, ik wil onze kinderen ook meertalig HAHA)

De rest van de week hebben we hard gerepeteerd voor de eindshow, die nu wel erg dichtbij komt! Onze dansen worden echt te gek. En Danee en ik dansen in de opening, met een meisje samen met een hula hoop en poys! (van die lichtgevende ballen aan een touw wat wordt rondgedraaid) zo cool.

DIT WEEKEND
Afgelopen weekend zijn we met Carmen, Johann en 3 vrienden van hun naar de Kahn River (een rivier zonder water) gegaan en zijn daar gaan braaien. Het was die dag echt mega heet en we zochten naar een goede plek met schaduw onder een boom. Uiteindelijk vonden we de boom en zijn we daar gaan zitten.
Het was dus zoals gezegd enorm heet en we vonden een manier om af te koelen; namelijk handdoeken dopen in het ijswater van de koelbox. Water en handdoeken vlogen daarna de lucht in.

Deze leuke mensen houden wel van een drankje dus gingen we kingsen (ja kindertjes jullie weten wel welk spel ik bedoel). Bij een paar kaarten moest je regels bedenken en 1 regel was dat je niet je tanden mocht laten zien. Nou ik kwam niet meer bij van het lachen. Ook was er een opdracht waarbij je moest tellen maar je mocht geen 7 zeggen, het dubbele van 7 of een getal met 7 erin.

Na dit spel was het vlees klaar en konden we gaan eten. Maar er zaten plotseling super veel bijen rond ons en om het eten. Dat was raar, want we zaten midden in de woestijn. Er kwamen steeds meer bijen en we begonnen te gillen en weg te rennen want ze gingen echt op je zitten. Uiteindelijk was er een hele bijen invasie en werden er een paar van ons gestoken. Het was zo hysterisch, iedereen was aan het wegrennen, slaan en gillen en ik moest eigenlijk zo hard lachen. We hebben zo snel als we konden de spullen ingepakt en zijn weggereden naar een andere plek. We denken dat 1 van de honden een nest heeft opengetrapt en dat daardoor heel familie Bij op bezoek kwam.

We zijn nog doorgereden naar een uitzichtpunt wat leek op een maanlandschap, zo mooi! De foto op mijn Facebook is daar gemaakt :)

DEZE WEEK
Afgelopen maandag zijn we weer naar de Duitse kindergarten gegaan en hebben we daar onze eerste Dance Breaks (dansspelletjes) uitgetest. Dit was echt mega leuk. Ik gaf een dansopdracht over 2 fantasie landen, eentje waarin de mensen alles heeeeel langzaam doen en eentje waarin de mensen alles heeeeel snel doen. De kinderen vonden het fantastisch en het was weer iets heel nieuws voor ze. Ter plekke gaven we de docent de opdracht om nu zelf een Dance Break te geven. Ze las onze spel beschrijving en ging er voor. Ze had het thema Vliegtuig, waarbij alle kinderen in een lange rij op de grond zitten en de juf de piloot is. Ze gingen van rechts naar links, van voor naar achter, loopings, turbulentie, ze maakte er een heel avontuur van. De juf deed het echt ontzettend goed!

Volgende week gaan we weer terug om een Dance Break mèt muziek te geven, omdat dat weer heel anders is.

Hetzelfde hebben we op dinsdag gedaan bij Rejoice in Mondesa. Wauw dit was ook weer een groot verschil. Ik heb precies dezelfde oefening gedaan als op de maandag. De kinderen deden allemaal heel enthousiast mee, maar ze verstonden me niet. Dus als ik ze vroeg: wie weet er zelf een hele langzame beweging? Dan keken ze me aan met die blije gezichtjes maar niemand gaf antwoord.

Daarna hebben we de juf ook een dansopdracht laten geven maar ze snapte helemaal niet wat ze moest doen. In plaats van onze opdracht ging ze haar eigen liedje over vliegtuigen zingen. Toen we het daarna nog een keer uitlegden zei ze dat ze het snapte. Maar weer deed ze totaal iets anders dan wat wij in de beschrijving hadden gezet. Het communiceren hier is echt lastiger dan ik dacht.

Ook willen we nog naar een kindergarten gaan waar 70 kinderen zitten, die ook vlak bij ons is.


Vandaag ga ik naar de visumdienst om dat gedoe in mijn paspoort te laten veranderen en later hebben we de eerste repetities in het theater. Morgen de dressrehearsel en vrijdag en zaterdag zijn de shows! Zo spannend!

Ik laat jullie weten hoe het gegaan is.


Liefs en groetjes
Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Namibia

3 maanden lang zullen Danee en ik afstuderen in Swakopmund, Namibië. Hier lees je alles wat we meemaken!

Recente Reisverslagen:

13 April 2016

Week 10

27 Maart 2016

Week 7

12 Maart 2016

Week 5

05 Maart 2016

Week 4

29 Februari 2016

Week 3
Maaike

Alles over mijn reis naar Namibië!

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 767
Totaal aantal bezoekers 2716

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 05 Mei 2016

Namibia

Landen bezocht: