Week 7 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike Verstralen - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

27 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad


Ik zit op m’n bed in de hotel kamer van het Daddy Long Legs Art Hotel. Over een uurtje moet ik uitchecken, dus de perfecte tijd om alles op te schrijven van deze week!


Vrijdag 18 maart sprongen we om 2 uur de auto in, met 2 docenten en de echtgenoot van 1 docent. Met zijn 5en lekker(?) knus op elkaar gepropt, gingen we aan de reis naar Kaapstad beginnen. Het was 4 uur rijden naar Windhoek, waar we dan bij kennissen van Inken (docent wiskunde) zouden overnachten.
Het deed me echt denken aan de vakanties naar Frankrijk vroeger, ook met zijn 3en op de achterbank en de hele dag rijden en stoppen om de benen te strekken en wat te eten. Alleen was het nu wel heel krap.

Rond 6 uur in de avond kwamen we aan in het super warme Windhoek (36 graden) en reden we de oprijlaan van de familie binnen. Daar aten we pizza en gingen we al snel naar bed, want om 3 uur ’s ochtends zou onze reis weer verder gaan naar Kaapstad.

’s Nachts begon de lange reis van maar liefst 17 uur naar Kaapstad. Je moet je geen 5 baans snelweg voorstellen met allemaal leuke stops langs de kant van de weg, met eetgelegenheden en groene parken. Nee, dit is 1 lange, saaie, smalle, dorre weg rechtdoor. Eindeloos rechtdoor. Ik schrok me dan ook te pletter toen we ineens over allemaal glas, kleding en autostukken reden en ik een auto opsekop op een berm zag liggen. Ik greep m’n trui vast en wilde me er het liefst in verstoppen.

We stopten direct en Danee, Inken en haar man gingen er heen om te helpen. Ik en de andere docent, Lynette (ook wiskunde), bleven bij de auto staan. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om daar heen te gaan om te kijken. Ik wilde geen ramptoerist zijn en er waren al genoeg andere mensen die erheen waren gelopen. Een paar mensen probeerden bereik te zoeken om de ambulance te bellen, aangezien we midden in de woestijn zaten. Het duurde dan ook ontzettend lang voordat eerst een soort ranger/politieagent kwam aanrijden en een hele poos later pas een ambulance. Inken kwam daarna terug met overal bloed op haar handen. Ze had tegen de hoofdwond van een jongen aangeduwd, om het bloed te stoppen. Inken vertelde dat er 5 personen in de auto zaten, 2 broers, hun moeder, en de 2 verloofdes van de jongens. Waarschijnlijk was de jongen achter het stuur in slaap gevallen en zo is het ongeluk gebeurd. De achtersten droegen geen gordel dus die waren uit de auto gelanceerd. De 2 meisjes waren allebei dood. De moeder lag ergens tussen het raam en de voorste stoel, maar was voor de rest wel oké (voor zover je dat kan noemen).

Verder weten we eigenlijk niet hoe het met ze af is gelopen. De jongen vertelde tegen Inken dat ze op vakantie waren en dat de moeder een urn met het as van de vader had meegenomen om uit te strooien. En dat hij zijn vriendin volgende week ten huwelijk ging vragen.

En dan ineens is je leven voorbij.

Ik moest ook constant aan Els denken, die zo op bijna dezelfde manier is overleden, in Namibië. De wegen hier zijn zó gevaarlijk. Je moet altijd opletten. Als je moe wordt, afwisselen. Niet blijven doorrijden. Als je dit leest, please, let altijd goed op als je de weg op gaat. Ben goed uitgerust, zet je telefoon uit. Want dit gun je niemand.


Na 17 lange uren, kwamen we dan eindelijk aan in Kaapstad. Nadat we Lynette hadden afgezet in Stellenbosch, reden we door naar onze plek. Het was al donker en daardoor was de hele stad verlicht, zo mooi! Ons hotel ligt midden in het centrum. Het was al laat en we konden het niet echt vinden. Ook was het zaterdag avond en heel Kaapstad was aan het partyen. Uiteindelijk hadden we het gevonden en konden we inchecken. Maar domme ik was mijn portemonnee vergeten, dus konden ze weer terug rijden voor mij (oeps, sorry).

Nadat we alles hadden geregeld ploften we neer in onze te coole kamer (Far away) en gingen we al snel slapen.


ZONDAG
We hadden een super leuk tentje gevonden waar we gingen ontbijten (Lola’s) en daarna besloten we naar V&A Waterfront te gaan waar een mega groot winkelcentrum was. Het was zondag, dus dat was ongeveer het enige wat open was. Daar hebben we serieus geshopt voor ons leven haha! Zoooo veel winkels, niet normaal. Er was ook een MAC store (nee geen macdonalds), waar ik mijn allereerste 2 lippenstiften heb gekocht! Voor degenen die het willen weten: Syrup en Fanfare. Haha!

We konden heel gemakkelijk met de bus heen en terug dus ’s avonds zijn we weer terug naar Long Street gegaan, waar we zijn gaan eten. ’s Avonds lopen er wel veel freaks rond, zwervers enzo, die je allemaal gaan aanspreken maar je moet gewoon doorlopen en negeren.


MAANDAG en DINSDAG
We hadden een ticket voor de Hop On Hop Off bus waar we 2 dagen mee konden reizen. Het werkt hetzelfde als in Londen, zo’n mega grote rode dubbeldekker bus waar je dan telkens in en uit stapt. Maandag hebben we de kleine tour gedaan, langs Sea Point, Clifton, Camps Bay en hebben we nog een bootcruise gedaan door de haven van Waterfront. Telkens kon je met van de oortjes inpluggen in de bus en dan kreeg je een verhaaltje over de omgeving te horen. Het hoogtepunt (letterlijk) was de Tafelberg, waar we met een kabelbaan naar boven gingen. Het was ZO KOUD daarboven! Ik had een kort broekje aan en het leek wel alsof het vroor daar. Het waaide ontzettend hard, maar de zon scheen wel. Je had een fantastisch uitzicht over heel Kaapstad en de omliggende gebieden.

Dinsdag deden we de grote tour, die eerst stopte bij Kirstenbosch Botanical Gardens. Dit is een enorm park met allemaal bloemen en planten, en je kan er eindeloos wandelen. Het was super mooi weer en we zijn overal doorheen gelopen. Hierna hebben we weer de bus gepakt en zijn we naar het Birds & Monkey park gegaan. Dit is een soort dierentuin met vogels, pinguïns, doodshoofdaapjes, bavianen, flamingo’s, schildpadden enz. Ze hadden echt zo veel verschillende soorten vogels, echt heel erg mooi! We hebben ook de pinguïns gevoerd zien worden en je kon letterlijk naast de dieren komen. Ook heeft Danee nog van die kleine aapjes op zich gehad, die op haar hoofd klommen.

Daarna zijn we nog bij Camps Bay gestopt en daar even van het zonnetje genoten. ’s Avonds hebben we gegeten bij een tapas restaurant, waar we een belachelijk grote schaal met nacho’s kregen en waar we eigenlijk al van vol zaten!

WOENSDAG
We wilden graag nog de Peninsula tour doen, wat inhoudt dat je naar Boulders Beach en Cape Point gaat. De tour die wij wilden doen was al volgeboekt, maar gelukkig was er nog een ander bedrijf dat nog wel plek had. Eerst zijn we bij Chapmans Peak gestopt, een uitzichtpunt waarop je heel Houtbaai kunt zien, super mooi. Daarna reden we door naar Boulders Beach, waar er duizenden pinguïns op de stranden leven! We kregen jammer genoeg maar een half uur de tijd, dus wij snel daarheen rennen en foto’s maken. De pinguïns staan echt overal, op de rotsen, op het strand, in de bosjes, in het water, zo schattig!

Daarna zijn we doorgereden naar Cape Point, een mega groot national park en het meest zuidwestelijke puntje van Zuid Afrika. Daar hebben we de trap genomen naar de vuurtoren bovenop, heb ik een pinguïn knuffel gekocht (zo lievvvvv) en zijn we nog naar het beroemde cape point bord gegaan, waar we nog foto’s hebben gemaakt.

’s Avonds wisten we eigenlijk niet goed waar we moesten gaan eten, en toen zagen we een restaurant wat Mama Afrika heet. Het was eigenlijk vol, maar we gooiden onze charmes in de strijd en we mochten naar binnen, haha! Super lekker gegeten, ik vis en Danee kip.

DONDERDAG
Danee ging al vroeg weg naar het vliegveld om terug te gaan naar Swakopmund. Haar ouders kwamen namelijk voor een week haar opzoeken.

En toen was ik alleen!

Die dag ben ik eerst een ticket gaan halen voor de boot naar Robben Island voor de zaterdag. Daarna heb ik de bus gepakt naar Sea Point en ben daar uitgestapt. Toen ben ik de hele boulevard afgelopen en wilde ik bij Camps Bay (zo mooi strand) gaan chillen in de zon. Maar die dag waaide het extreem hard en niemand was op het strand te vinden, aargh. Toen ben ik maar terug gegaan naar het hotel en besloot ik naar de bioscoop te gaan. Op Waterfront heb je ook een bioscoop en toen heb ik Kung Fu Panda 3 gekeken, zo’n leuke film!

Daarna had ik geen zin meer om in mijn eentje te eten dus heb ik op de hotel kamer gechilt.

VRIJDAG
Was het super mooi weer, dus ben ik vroeg opgestaan voor wat sportieve activiteiten haha. Ik heb de bus gepakt naar Lion’s Head, een berg wat ligt aan de voet van de Tafelberg. Je kan daar helemaal naar boven klimmen dus dat ben ik gaan doen! Super vet! Eerst had je een zandweg naar boven, wat al gauw veranderde in een smalle weg met stenen. Het was zo neergelegd dat het leek op trappetjes dus dat liep wat makkelijker. Boven had je een splitsing, de makkelijke en de moeilijke route. Ik nam de moeilijke, want dan moest je jezelf omhoog hijsen door middel van touwen en handvatten. Er waren best wel veel mensen die deze route ook namen. Ik was echt bijna aan de top maar vond het best moeilijk om met mijn korte armpjes en beentjes te klimmen zonder hulp van iemand anders. En er lag best een heftige afgrond naast me, dus toen durfde ik niet meer! Ik dacht het is goed geweest en klom weer naar beneden om de makkelijke route te pakken. Hier had je ook een super mooi uitzicht over de hele stad. Heen en terug heb ik in ongeveer 2 uur gedaan, best snel vond ik!

Daarna ben ik naar Camps Bay gegaan en kon daar ein-de-lijk in m’n bikini op het strand liggen! Zo lekker! Boekje erbij, beetje slapen, kwijlen op je handdoek, je kent het wel. Ik wilde ook nog de zee in, maar het was echt mega koud dus ik dacht nou laat maar.

’s Avonds nog pasta met vis gegeten, in m’n eentje. Dat geeft toch weer een andere dimensie aan gezellig eten in een restaurant. Whaha!

ZATERDAG
Ben ik naar Waterfront gegaan omdat ik daar de excursie naar Robben Island zou gaan doen. Het was best slecht weer, dus waar ik al bang voor was gebeurd, het werd afgelast. Toen moest ik iets anders bedenken om me te vermaken dus heb ik maar weer geshopt. En mijn knuffel obsessie gevoed door een golden retriever puppy knuffel te kopen (ja echt waar). Nee ik kon die echt niet laten staan.

Toen ben ik maar weer naar de bioscoop gegaan waar ik Superman vs Batman heb gezien, omg zo’n vette film! Ga hem zien!

’s Avonds een take away pizza gehaald en geskyped voor het leven, want het hotel heeft wifi, yeah.

NU
Over een kwartiertje moet ik uitchecken dus ik typ maar snel door. Straks ga ik nog naar een sterren en planeten museum en misschien nog even door een park wandelen. Om half 6 wordt ik opgehaald door Inken en gaat de ellendige 17 uur durige reis terug weer beginnen. En dan is de vakantie weer voorbij.

Maar wat ben ik verliefd op Kaapstad! Het is zo mooi hier, de mensen zijn aardig, de sfeer is relaxed, ik wil hier echt naar terug! En dan het liefst doorreizen naar beneden want die plekken wil ik ook zien!


Nou, de foto’s zet ik er op als ik terug ben, beloofd!

Love you! Xxxxxxx Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Namibia

3 maanden lang zullen Danee en ik afstuderen in Swakopmund, Namibië. Hier lees je alles wat we meemaken!

Recente Reisverslagen:

13 April 2016

Week 10

27 Maart 2016

Week 7

12 Maart 2016

Week 5

05 Maart 2016

Week 4

29 Februari 2016

Week 3
Maaike

Alles over mijn reis naar Namibië!

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 2717

Voorgaande reizen:

08 Februari 2016 - 05 Mei 2016

Namibia

Landen bezocht: